Betala köavgiften

Det kostar 200 kronor om året att vara registrerad hos Bostadsförmedlingen.

Du betalar din köavgift vid samma tid varje år och du får ett mejl från oss när det är dags att betala. Du kommer först under 30 dagar att ha möjlighet att betala med Swish eller kort på Mina sidor.

Om du väljer att inte betala med Swish eller kort under dessa 30 dagar skickar vi i stället en betalningsavi till den adress som du har angivit. Anmäler du dig för e-faktura får du betalningsavin elektroniskt till din bank.

Betalning med Swish eller kort

När du registrerar dig som kund hos oss kan du välja att betala din första köavgift med Swish eller kort (Visa/Mastercard) direkt vid registreringen. 

Andra sätt att betala köavgiften

Betalning med e-faktura

För dig som inte använder Swish eller kort rekommenderar vi e-faktura. Det är miljövänligt och du minskar risken för att missa betalning vid flytt.

Du anmäler dig till e-faktura hos din bank. Om du byter bank behöver du anmäla e-faktura igen hos din nya bank.

Läs mer om e-faktura här

Betalning med betalningsavi

Om du inte betalar din köavgift med Swish eller kort och om du inte har anmält e-faktura skickar vi en betalningsavi med posten. Du kan även ladda ner den via Mina sidor. Du betalar köavgiften via din bank till vårt plusgirokonto. Kontonumret står på avin. Köavgiften kan inte delbetalas.

Ange OCR-numret som du hittar längst ner till vänster på den aktuella avin. Tänk på att varje betalningsavi har ett unikt OCR-nummer och att OCR-nummer inte är detsamma som referensnummer.

Vi har inte möjlighet till direktbetalningslösning i vår kundmottagning. Inte heller autogiro är möjligt.

Se exempel på en betalningsavi för köavgift (pdf)

Påminnelser och förfallodatum

Har du inte betalat köavgiften före betalningsavins förfallodatum skickar vi en påminnelse per post, följt av ytterligare en om du ännu inte har betalat. Om vi inte får in din betalning efter andra påminnelsen avregistreras du som bostadssökande. Det sker när det har gått fem månader sedan avins förfallodatum. Det innebär att du inte längre har kvar din plats i kön.

Vi ber dig att vara rädd om din kötid, och att alltid ha aktuella kontaktuppgifter på Mina sidor så att du får mejl när det är dags att betala köavgiften och din betalningsavi till rätt adress.