För närvarande har vi något längre handläggningstider vid förmedling av bostäder.

Betala köavgiften

Det kostar 200 kronor om året att vara registrerad hos Bostadsförmedlingen.

Olika sätt att betala köavgiften

När du registrerar som ny kund får du välja mellan att betala din första köavgift direkt vid registreringen med kort (Visa/Mastercard) eller Swish, eller invänta en betalningsavi med posten. Om du inte väljer kort eller Swish blir det automatiskt så att vi skickar en betalningsavi. Du får sedan en ny betalningsavi vid samma tid varje år till den postadress som du har angett på Mina sidor, alternativt en e-faktura till din internetbank om du väljer att använda den tjänsten. I framtiden kommer vi även kunna erbjuda dig att betala de återkommande årliga köavgifterna med kort och Swish.

Betalning med kort med Autopay

När du registrerar dig som ny kund hos oss får du möjlighet att använda funktionen Autopay om du väljer att betala din första köavgift med kort. Det innebär att dina kortuppgifter sparas så att vi kan dra betalningen av dina framtida årliga köavgifter automatiskt, så länge som ditt kort är giltigt och det finns pengar på kontot. I framtiden kommer även du som redan är kund hos oss att kunna välja den här funktionen. 

Betalning med betalningsavi

Vi skickar betalningsavin med posten, men du kan även ladda ner den via Mina sidor. Du betalar köavgiften via din bank till vårt plusgirokonto. Kontonumret står på avin. Köavgiften kan inte delbetalas.

OCR-nummer behöver alltid anges. Det hittar du längst ner till vänster på avin. Tänk på att det inte är detsamma som referensnummer.

Vi har inte möjlighet till direktbetalningslösning i vår kundmottagning. Inte heller autogiro är möjligt.

Se exempel på en betalningsavi för köavgift (pdf)

Betala med e-faktura

Vi rekommenderar att du använder e-faktura i stället för betalningsavi. Förutom att det är bättre för miljön så minskar du också risken för att missa betalning vid flytt. Om du byter bank behöver du anmäla e-faktura igen hos din nya bank. 

Läs mer om e-faktura här

Påminnelser och förfallodatum

Har du inte betalat köavgiften före betalningsavins förfallodatum skickar vi en påminnelse per post, följt av ytterligare en om du ännu inte betalat. Om vi inte får in din betalning efter andra påminnelsen avregistreras du från bostadskön. Det sker när det har gått sex månader sedan avins förfallodatum Det innebär att du inte längre har kvar din plats i kön.

Vi ber dig att vara rädd om din kötid, och att alltid ha aktuella kontaktuppgifter på Mina sidor så att du får din betalningsavi till rätt adress.