Frågor och svar – Betala med e-faktura
Se även: Frågor och svar om att betala köavgiften
Hur fungerar e-faktura?
En e-faktura är en elektronisk faktura som skickas direkt till din internetbank. Eftersom fakturan betalas direkt i din internetbank minimerar du risken att missa betalningen vid exempelvis flytt eller resa. Det kostar inget att använda e-faktura. Du anmäler att du vill ha e-faktura hos din internetbank.
Hur ansöker jag om e-faktura?
Du anmäler att du vill ha e-faktura hos din internetbank. Under rubriken E-faktura söker du på ”Bostadsförmedlingen i Stockholm”. Fyll i de uppgifter som efterfrågas.
Tänk på att om du byter bank behöver du avsluta uppdraget hos din gamla bank och anmäla e-faktura på nytt hos din nya bank.
Vilka uppgifter behöver jag för att ansöka om e-faktura?
Du behöver ange det kundnummer du har hos Bostadsförmedlingen. Det hittar du på din pappersavi och på Mina sidor.
Vad gör jag om jag anmält e-faktura men ändå fått en betalningsavi hemskickad?
Betala den på vanligt sätt. Om du anmäler till din bank att du vill ha e-faktura från Bostadsförmedlingen kommer detta att börja gälla från nästa gång du ska betala din köavgift.
Hur fort hinner jag få en e-faktura?
Från det att du gjort anmälan tar det upp till tre dagar innan uppgifterna finns registrerade och e-faktura kan skickas.
Kostar det något att börja använda e-faktura?
Nej, det ingår i din betalningstjänst i internetbanken.
Drar banken pengar från mitt konto direkt när fakturan registreras?
Nej, inga pengar dras förrän du har godkänt fakturan. För godkända e-fakturor dras pengarna på fakturans förfallodatum.
Kan någon annan betala min e-faktura?
Ja, det är möjligt. Den personen behöver då ange ditt kundnummer och personnummer i anmälan till e-faktura i sin internetbank.
Hur avanmäler jag e-faktura?
Du kan enkelt avanmäla e-faktura via din internetbank. Varken Bostadsförmedlingen eller banken kan göra det åt dig. Däremot hjälper banken dig om du inte vet hur du gör.