Frågor och svar – Betala köavgiften

Vilket är det smidigaste sättet att betala köavgiften?

E-faktura är särskilt smidigt för dig som flyttar mycket. Eftersom du tar emot fakturan via din internetbank minskar du risken att missa betalningen (och bli av med din kötid) för att den skickats till fel postadress. Dessutom bidrar du till minskad användning av papper och transporter, vilket är bra för miljön.

Vad händer om jag inte betalar avgiften i tid?

Om vi inte har mottagit din betalning innan köavgiftens förfallodatum blir du vilande. Det innebär att eventuella intresseanmälningar tas bort och att du inte längre kan anmäla ditt intresse på aktuella lägenheter. Så snart vi fått in din betalning aktiveras ditt ärende automatiskt igen med bibehållen kötid.

Har du inte betalat sex månader efter avins sista betalningsdatum avregistreras du från bostadskön. Det innebär att du inte längre har kvar din plats i kön. Du kan inte få tillbaka din kötid om du skulle anmäla dig till kön igen, utan börjar då samla ny kötid.

Vi ber dig att vara rädd om din kötid, att alltid ha aktuella kontaktuppgifter och helst betala med e-faktura. Om du väljer att inte betala kommer ditt ärende inte att skickas till inkasso.

Skickar ni påminnelse om jag missat att betala?

Ja, vi skickar två påminnelser till den postadress som du har angett hos oss. Detta gäller även om du har e-faktura. Se till att alltid ha uppdaterade kontaktuppgifter på Mina sidor.

Det är sista dagen att betala idag, vad ska jag göra?

Pengarna måste vara oss tillhanda senast på förfallodatumet. Det innebär att du behöver ha genomfört betalningen via din bank senast några dagar innan. Oftast tar det 3-5 dagar innan en betalning registrerats, men se till att kolla med din bank då det varierar.

Hur lång tid tar det att få inbetalningen av köavgiften registrerad?

Det kan ta 3-5 bankdagar från det du gjorde betalningen till dess att pengarna registrerats hos oss. På Mina sidor kan du se när din betalning har registrerats.

Hur kontrollerar jag att min köavgift har redovisats som betald hos er?

Du kan se på Mina sidor om din köavgift är betald. Tänk på att det tar 3-5 antal dagar för pengarna att komma in på kontot. 

Vad gör jag om jag inte hittar min köavgifts-avi?

Du kan alltid hitta din senaste avi på Mina sidor via länken: "Här kan du se din köavgift".

Var hittar jag OCR-numret för betalning?

OCR-numret kan du hitta på två ställen på köavgifts-avin. Längst ner till vänster, samt till höger ovanför specifikationen. Tänk på att det inte är detsamma som referensnummer.

Kan jag flytta förfallodatum på min avi för inbetalning av köavgift?

Nej det är inte möjligt. Köavgiften måste ha kommit in till oss senast förfallodatumet. Efter det blir du vilande, vilket innebär att du inte kommer kunna anmäla intresse för lägenheter. Om du inte betalar efter sista påminnelsen kommer du avregistreras från bostadskön.

Jag har redan betalat min köavgift, varför har jag fått en påminnelse?

Det kan bero på att din betalning inte hunnit registrerats än. Vänta några dagar och kolla igen på Mina sidor om avgiften blivit betald. Kontrollera annars med din bank att betalningen är utförd.

Kan jag använda autogiro för att betala köavgiften?

Nej, Bostadsförmedlingen erbjuder inte autogiro. Däremot kan du anmäla dig till e-faktura. Det gör du hos din bank.

Kan jag betala köavgiften i förväg?

Nej, det är inte möjligt eftersom avin för kommande avgifter inte har genererats.

Vad händer om jag betalar in för mycket pengar?

Då betalar vi tillbaks dina pengar genom ett utbetalningskort som skickas per post.

Jag har fått ett utbetalningskort från Bostadsförmedlingen. Vad beror det på?

Det innebär att Bostadsförmedlingen har fått en felaktig summa inbetalt från dig.

Har du funderingar om vad som hänt kontakta oss. Genom att använda e-faktura minskar du risken för felaktiga inbetalningar.

Hur betalar jag från ett utländskt konto?

För betalningar från ett utländskt konto gäller följande uppgifter:

  • Nordea Finans Sverige AB
  • Bankkontonummer: 9960 260233 0009
  • IBAN: SE90 9500 0099 6026 0233 0009
  • BIC-kod/Swift: NDEASESS
  • Bankens postadress: S61, Nordea, 105 71 Stockholm
  • OCR-nummer