Under den pågående pandemin är de flesta visningarna inställda. Det betyder att du kan behöva ta ställning till om du vill ha en lägenhet endast utifrån information i annonsen, planritning och i vissa fall bilder. Om du inte är beredd att tacka ja till en lägenhet under dessa förutsättningar finns bara möjligheten att vänta med att söka.

Frågor och svar – Betala köavgiften

Se även: Frågor och svar om att betala med e-faktura

Vilket är det smidigaste sättet att betala köavgiften?

E-faktura är det smidigaste sättet att betala köavgiften. Eftersom du tar emot fakturan via din internetbank minskar du risken att missa betalningen. Dessutom bidrar du till minskad användning av papper och transporter, vilket är bra för miljön.

Vad händer om jag inte betalar betalningsavin i tid?

Om vi inte har mottagit din betalning innan betalningsavins förfallodatum blir ditt ärende vilande. Det innebär att eventuella intresseanmälningar tas bort och att du inte längre kan anmäla ditt intresse på aktuella lägenheter. Så snart vi fått in din betalning aktiveras ditt ärende automatiskt igen med bibehållen kötid.

Har du inte betalat sex månader efter betalningsavins förfallodatum avregistreras du från bostadskön. Det innebär att du inte längre har kvar din plats i kön. Du kan inte få tillbaka din kötid om du skulle anmäla dig till kön igen, utan börjar då samla ny kötid.

Om du inte betalar i tid kommer ditt ärende inte skickas till inkasso då det är frivilligt att stå i bostadskön. 

Skickar ni påminnelse om jag missat att betala?

Ja, vi skickar två påminnelser till den postadress som du valt. Detta gäller även om du har e-faktura. Se till att alltid ha uppdaterade kontaktuppgifter på Mina sidor.

Jag har inte fått min betalningsavi, hur gör jag?

Du hittar alltid din senaste betalningsavi på Mina sidor, klicka på länken: "Här kan du se din köavgifts-avi". Tänk på att det kan ta upp till en vecka från utskicksdatum innan du får hem din betalningsavi med posten.

Hur lång tid tar det att få inbetalningen av köavgiften registrerad?

Det kan ta 3-5 bankdagar från det du gjorde betalningen till dess att pengarna registrerats hos oss. På Mina sidor kan du se när din betalning har registrerats.

Hur kontrollerar jag att min köavgift är betald?

Du kan se på Mina sidor om din betalningsavi är betald. Tänk på att det kan ta 3-5 dagar för pengarna att komma in på vårt konto. 

Var hittar jag OCR-numret för betalning?

OCR-numret kan du hitta på två ställen på betalningsavin. Längst ner till vänster, samt till höger ovanför specifikationen. Tänk på att det inte är detsamma som referensnummer.

Kan jag flytta förfallodatum på min betalningsavi?

Nej det är inte möjligt att förlänga förfallodatumet. Vill du behålla din plats i bostadskön och aktivt bostäder igen behöver du betala inom 6 månader från betalningsavins förfallodatum. 

Jag har redan betalat min köavgift, varför har jag fått en påminnelse?

Det kan bero på att din betalning inte hunnit registrerats innan påminnelsen skickades. Vänta några dagar och kolla igen på Mina sidor om avgiften blivit betald. Kontrollera annars med din bank att betalningen är utförd.

Kan jag använda autogiro för att betala köavgiften?

Nej, Bostadsförmedlingen erbjuder inte autogiro. Däremot kan du anmäla dig till e-faktura. Det gör du hos din bank.

Kan jag betala köavgiften i förväg?

Nej, det är inte möjligt eftersom betalningsavin för kommande avgifter inte har genererats.

Vad händer om jag betalar in för mycket pengar?

Då betalar vi tillbaks dina pengar genom ett utbetalningskort som skickas per post.

Jag har fått ett utbetalningskort från Bostadsförmedlingen. Vad beror det på?

Det innebär att Bostadsförmedlingen har fått en felaktig summa inbetalt från dig.

Har du funderingar om vad som hänt kontakta oss. Genom att använda e-faktura minskar du risken för felaktiga inbetalningar.

Hur betalar jag från ett utländskt konto?

För betalningar från ett utländskt konto gäller följande uppgifter:

  • Nordea Finans Sverige AB
  • Bankkontonummer: 9960 260233 0009
  • IBAN: SE90 9500 0099 6026 0233 0009
  • BIC-kod/Swift: NDEASESS
  • Bankens postadress: S61, Nordea, 105 71 Stockholm
  • OCR-nummer