Identifiera dig hos Bostadsförmedlingen

Vi rekommenderar att du alltid använder e-legitimation (BankID, Freja eID+ eller Telia e-legitimation) för att identifiera dig hos oss. Det är det enklaste och säkraste sättet när du ska registrera dig som bostadssökande, lägga till dig själv som medboende till någon eller logga in på Mina sidor. Med BankID kan du i vissa fall även identifiera dig själv när du pratar med oss i telefon.

Om du inte har möjlighet att använda någon av dessa e-legitimationer behöver du använda alternativa metoder (lösenordskonto och registrering via blankett). Läs mer om dem längre ner på den här sidan.

E-legitimation

En e-legitimation kan jämföras med en vanlig id-handling, till exempel id-kort eller körkort. Med en e-legitimation kan du på ett säkert sätt legitimera dig på internet.

För att få en e-legitimation behöver du ha ett svenskt personnummer eller styrkt samordningsnummer och ha uppnått en viss ålder. Vilka åldersgränser som gäller kan du läsa på e-legitimationsutfärdarnas webbplatser.

De här typerna av e-legitimation kan du använda hos oss.

BankID/Mobilt BankID

Du beställer ditt BankID hos din internetbank. 

Läs mer och skaffa BankID och Mobilt BankID
Freja eID Plus

Freja är en kostnadsfri, statligt godkänd e-legitimation.

Läs mer och skaffa Freja eID Plus här
Telia e-legitimation och tjänstekort inom Stockholm stad

Använd detta inloggningsalternativ om du har e-legitimation ifrån Telia. För dig som har Stockholm stads tjänstekort kan du logga in med hjälp av det. Tryck då på Telias ikon i registreringsrutan när du har tjänstekortet i datorn.

Läs mer och skaffa Telia e-legitimation

Om du inte har möjlighet att använda e-legitimation

Lösenordskonto (mejladress och lösenord) och registrering via blankett

För att logga in med mejladress och lösenord behöver du skapa ett så kallat lösenordskonto på Stockholms stads e-tjänster.

Här skapar du ett lösenordskonto

När du har ett lösenordskonto kan du använda det för att logga in på Mina sidor, men inte för att identifiera dig vid registrering som ny kund. Det behöver du i stället göra via en blankett som vår kundservice använder som underlag för att registrera dig.

Kontakta Kundservice så hjälper de dig med registrering via blankett