Vanliga frågor på lättläst svenska
Hur lång tid tar det att få en bostad?
Det är svårt att svara på. I en del områden kan du få en bostad direkt. I andra områden är kötiden längre. Kötiden är längre för bostäder i centrala Stockholm.
Kan man få förtur?
Om du har starka medicinska eller sociala skäl kan du ansöka om att gå före i kön. Det är dock ganska ovanligt att någon får förtur.
Vad händer med min kötid när jag fått en bostad?
När du fått en bostad och skrivit under avtalet nollställs din kötid (du hamnar sist i kön). I vissa fall kan du få behålla din kötid. Det gäller om ditt kontrakt avser någon av dessa bostadstyper:
- Bostad för äldre
- Studentbostad
- Ungdomsbostad
- Korttidskontrakt
Olika typer av bostäder
Bostadsförmedlingen har många olika typer av bostäder. De flesta kan alla i bostadskön söka, men vissa bostäder är öronmärkta för särskilda grupper.