Betala köavgiften
Det kostar 200 kronor om året att vara registrerad hos Bostadsförmedlingen. När du registrerar dig som kund hos oss kan du betala din första köavgift med Swish eller kort (Visa/Mastercard) direkt vid registreringen.
Du betalar sedan din köavgift vid samma tid varje år och du får ett mejl från oss när det är dags att betala. Du kommer under de första 30 dagarna att ha möjlighet att betala med Swish eller kort på Mina sidor. Bekräftelse på din betalning hittar du på Mina sidor.
Det kan ta 3-5 bankdagar från att du betalat till dess att pengarna registrerats hos oss. På Mina sidor kan du se när din betalning har registrerats.
Observera att kundnumret som står på köavgiftsavin hör till vårt ekonomisystem. Ditt kundnummer för bostadskön ser du när du loggar in på Mina sidor.
Problem med betalningen: Om betalningen av någon anledning inte kan genomföras kommer vi i stället att skicka en betalningsavi eller en e-faktura om du har valt det. Du kan se på Mina sidor om betalperioden för kort och Swísh har övergått till betalningsavi/e-faktura.
Andra sätt att betala köavgiften
Betalning med e-faktura
För dig som inte använder Swish eller kort rekommenderar vi e-faktura. Det är miljövänligt och du minskar risken för att missa betalning vid flytt.
Du anmäler dig till e-faktura hos din bank. Om du byter bank behöver du anmäla e-faktura igen hos din nya bank.
Betalning med betalningsavi
Om du inte betalar din köavgift med Swish eller kort och om du inte har anmält e-faktura skickar vi en betalningsavi till den mejladress som du har angett på Mina sidor. Du kan även ladda ner betalningsavin via Mina sidor. Du betalar köavgiften via din bank till vårt plusgirokonto. Kontonumret står på avin. Köavgiften kan inte delbetalas.
Ange OCR-numret som du hittar längst ner till vänster på den aktuella avin. Tänk på att varje betalningsavi har ett unikt OCR-nummer och att OCR-nummer inte är detsamma som referensnummer.
Vi har inte möjlighet till direktbetalningslösning i vår kundmottagning. Inte heller autogiro är möjligt.
Se exempel på en betalningsavi för köavgift (pdf)
Betalning från ett utländskt konto
För betalningar från ett utländskt konto behövs följande uppgifter:
- Nordea Finans Sverige AB
- Bankkontonummer: 9960 260233 0009
- IBAN: SE90 9500 0099 6026 0233 0009
- BIC-kod/Swift: NDEASESS
- Bankens postadress: S61, Nordea, 105 71 Stockholm
- OCR-nummer
Påminnelser och förfallodatum
Om du inte betalar köavgiften i tid skickar vi först en påminnelse per post. Har du fortfarande inte betalat får du ytterligare en påminnelse.
Efter förfallodatumet blir ditt ärende vilande. Det betyder att:
- Dina intresseanmälningar tas bort.
- Du inte kan göra nya intresseanmälningar.
För att behålla din plats i kön behöver du betala köavgiften så snart som möjligt.
Om vi inte har fått in din betalning inom 5 månader från förfallodatum på avin avregistreras du automatiskt som bostadssökande. Då förlorar du din plats i kön.
Dina kontaktuppgifter och din avi
Se till att vi alltid har rätt kontaktuppgifter till dig på Mina sidor. Då får du information om när det är dags att betala.
På Mina sidor kan du också:
- Uppdatera dina kontaktuppgifter.
- Ladda ned en kopia av din köavgiftsavi (finns tillgänglig under hela aviseringsperioden, under rubriken Köavgift).
Återbetalning av felaktig köavgift
Om du har betalat din köavgift dubbelt eller ett för högt belopp så återbetalar vi alltid tillbaka till dig genom ett utbetalningskort som du kan lösa in via din bank eller hos ett ombud.
Har du inte löst in ditt utbetalningskort innan utgångsdatumet, kan vi återbetala till ditt bankkonto istället – efter att beloppet kommit tillbaka till oss.
Du behöver då inkomma med följande uppgifter via mejl till oss:
- Kontonummer
- Clearingnummer
- Bankens namn