Så får du en lägenhet genom oss

Här kan du läsa om hur du kan få en lägenhet genom Bostadsförmedlingen. Vi guidar dig steg för steg.

Steg 1: Ställ dig i bostadskön

För att få söka lägenheter genom Bostadsförmedlingen måste du stå i bostadskön. Det kostar 200 kronor om året. Du anmäler dig till bostadskön här på vår webbplats.

Du måste ha fyllt 18 år för att anmäla dig till bostadskön. Du behöver också ha ett svenskt personnummer eller samordningsnummer.

När du har anmält dig kan du logga in på Mina sidor. Där fyller du i information om dig själv.

Steg 2: Sök lägenhet

När du har anmält dig kan du börja söka lägenheter. Det gör du här på vår webbplats.

Du kan välja att söka på olika saker,  till exempel hur många rum lägenheten ska ha, hur mycket du kan betala och var du vill bo.

Steg 3: Anmäl intresse

När du hittar en lägenhet som du är intresserad av kan du anmäla intresse för den. Du måste vara inloggad på vår webbplats för att kunna anmäla intresse.

Du måste också uppfylla de krav som hyresvärden ställer på sina hyresgäster. Det kan handla om hur mycket pengar du tjänar.

Steg 4: Titta på lägenheten

Lägenheterna förmedlas efter kötid.

Om du är en av de som har anmält intresse för en lägenhet och har en av de längsta kötiderna kan du få komma och titta på den. Du får ett mejl med inbjudan till visningen.

Alla lägenheter visas inte. Det kan då hända att du får se bilder
eller en video av lägenheten i stället för att komma och titta på den.

Steg 5: Svara om du fortfarande är intresserad av lägenheten

Efter visningen måste du svara om du fortfarande vill ha lägenheten.
Du svarar på Mina sidor här på webbplatsen.

Du måste svara inom den tid som står i mejlet med inbjudan till visningen.

Steg 6: Få ett erbjudande om lägenhet

Om du är den som har längst kötid av dem som sökt och uppfyller hyresvärdens krav blir du erbjuden lägenheten. Erbjudandet skickas som ett mejl.

Du måste svara ja eller nej till lägenheten inom den tid som står i mejlet.

Det gör du genom att svara på mejlet.

Om du svarar ja måste du visa oss att du uppfyller de krav som hyresvärden ställer på sina hyresgäster.

Det gör du med intyg som visar till exempel:

  • Hur mycket du tjänar eller får i bidrag
  • Att du är student
  • Var du jobbar
  • Var du bor

I mejlet står vilka intyg du behöver visa oss.

Steg 7: Skriv kontrakt och flytta in

Om du tackar ja till lägenheten skriver du kontrakt med hyresvärden. Sedan får du flytta in.