Vanliga frågor på lättläst svenska
Hur lång tid tar det att få en bostad?
Det är svårt att svara på. I en del områden kan du få en lägenhet direkt. I andra områden är kötiden längre. Kötiden är längre för lägenheter i centrala Stockholm.
Kan man få förtur?
Om du har starka medicinska eller sociala skäl kan du ansöka om att gå före i kön. Det är dock ganska ovanligt att någon får förtur.
Vad händer med min kötid när jag fått en lägenhet?
När du fått en lägenhet och skrivit under avtalet nollställs din kötid (du hamnar sist i kön). I vissa fall kan du få behålla din kötid. Det gäller om ditt kontrakt avser någon av dessa bostadstyper:
- Bostad för äldre
- Studentbostad
- Ungdomsbostad
- Korttidskontrakt
Läs mer om de olika bostadstyperna.
Olika typer av lägenheter
Bostadsförmedlingen har många olika typer av lägenheter. De flesta kan alla i bostadskön söka, men vissa lägenheter är öronmärkta för särskilda grupper.
- Studentbostäder: För dig som studerar vid universitet eller yrkeshögskola.
- Ungdomsbostäder: För dig mellan 18 och 25 år.
- Bostad för äldre: För dig som är 55 år eller äldre.
- Korttidskontrakt: Kontrakt med begränsad boendetid. Får du ett korttidskontrakt behåller du din ihopsamlade kötid.
Om Bostadsförmedlingen
Bostadsförmedlingen är en del av Stockholms kommun. Bostadsförmedlingen hjälper människor att få kontakt med både kommunala och privata hyresvärdar i hela Stockholmsregionen. Vi förmedlar cirka 20 000 bostäder per år, men vi bygger inga hus och äger inga bostäder.