Oro för elkostnaderna – så gör boende för att minska förbrukningen

Vi har frågat vår kundpanel om synen på elförbrukning och uppvärmning. Var tredje person svarade att de känner oro för de höga kostnaderna och ännu fler berättade att de redan i dag gör insatser för att minska sin förbrukning. Många kan dessutom tänka sig att göra ännu mer.

Viktigt att vara sparsam med energin

Politiker, myndigheter och andra aktörer uppmanar till att hushålla med el och värme under den kommande vintern. I vår kundpanel tycker över 80 procent att det är viktigt att försöka spara på elen och värmen och över 30 procent känner oro för kostnaderna. Dessutom tror nästan hälften att beteendet den här vintern kan komma att få ganska eller mycket stora bestående effekter på hushållets förbrukning framöver.

Så gör hushållen för att spara el

Fyra av tio uppger att de redan följer ett flertal spartips. De populäraste är att stänga av apparater som inte används, ställa in rätt temperatur för kyl och frys och att släcka lampor när man inte är i rummet. Att lufttorka tvätten istället för att använda torktumlare och torkskåp var det inte lika många som var intresserade av. Särskilt inte om man bor i ett flerbostadshus.

Det går att göra mer

Vi undersökte acceptansen för ytterligare åtgärder. Flest kunde tänka sig att göra insatser genom effektiv vädring, att täta dörrar och fönster samt att ta korta duschar och undvika bad. Däremot var det inte så många som ville undvika att duscha på morgonen eller skruva ner värmen på elementen. När det gäller att sänka elementvärmen var de som bor i flerbostadshus mer tveksamma än de som bor i småhus.

Energibesparingar utanför hushållet

För boende i flerbostadshus finns det även åtgärder som går att genomföra utanför det egna hushållet. Acceptansen är mycket hög för att sänka temperaturen i allmänna utrymmen och att hålla trapphusbelysningen tänd kortare tid. Däremot finns det ett tydligt motstånd mot att minska utebelysningen runt fastigheten och att sänka temperaturen vid köldknäppar.

Om våra undersökningar

Bostadsförmedlingen i Stockholm har lång erfarenhet och djup kunskap om bostadsmarknaden. Kundpanelen är representativ för personerna i bostadskön. Syftet med panelen är att ta reda på preferenser och åsikter kring boendefrågor. Den här undersökningen genomfördes i november 2022 och besvarades av 2 799 personer.